Warsztaty “Przestrzeń komunikacji”

„PRZESTRZEŃ KOMUNIKACJI” – studenckie warsztaty projektowe

Cel warsztatów: Stworzenie koncepcji aranżacji fragmentu przestrzeni publicznej pod hasłem „Przestrzeń komunikacji”.

 Prowadzenie warsztatów:

dr hab. inż. arch. Patrycja Haupt, dr inż. arch. Patulina Tota, dr inż. arch. Maciej Skaza, mgr inż. arch. Piotr Broniewicz

Wprowadzenie w temat przedstawili eksperci projektu realizowanego w ramach Inkubatora Innowacji Społecznych

Warsztaty w systemie konkursowym – nagroda/nagrody dla zespołu, który zdaniem jury osiągnie najlepszy efekt.

Uczestnicy:        studenci kierunków architektura, architektura krajobrazu oraz pokrewnych.

Ocena:                 Punktowane będą:

  • odpowiedź na temat
  • idea (atrakcyjność i oryginalność koncepcji, motywacja użytkowania)
  • układ przestrzenny i rozwiązania projektowe
  • wielowariantowość możliwości użytkowania przestrzeni
  • użycie elementów sensorycznych
  • wartości dodane – aktywizacja, kontakty społeczne, informacja etc.

Jury:                      W skład jury wejdą przedstawiciele środowiska akademickiego oraz realizujący projekt eksperci.

Przebieg:            Warsztaty podzielone zostaną na część przygotowawczą we własnym zakresie (wizja lokalna, badania), oraz pracę warsztatową na sali – projekt w zakresie: szkice koncepcyjne obrazujące metodę użytkowania, stanowiska treningowe, elementy sensoryczne, materiały etc.

 

Zadanie projektowe:            „Przestrzeń komunikacji”

 

Jest w idei fragmentem zaaranżowanej przestrzeni publicznej, na której znajdą się elementy małej architektury skonstruowane na wzór interaktywnej wystawy.

Ideą przestrzeni jest doświadczanie, które może być rozumiane przez:

  • doświadczanie przestrzeni przez osoby z ograniczoną sprawnością
  • doświadczanie ograniczeń doświadczania przez osoby sprawne
  • próba stworzenia „języka komunikacji” pomiędzy użytkownikami przestrzeni.

Efektem będzie wyłonienie 3 prototypowych elementów, które zostaną zrealizowane. Docelowo kapsuł – elementów może być więcej, natomiast słup jako symbol miejsca pozostanie jeden.

Sześciany kapsuł winny stykać się tworząc możliwość wglądu pomiędzy nimi, oferując wspólną przestrzeń – przestrzeń interakcji pomiędzy dwoma obszarami doświadczeń.

 

Tematem zadania projektowego jest:

 

  • Zaproponowanie kształtu przestrzennego elementów „przestrzeni komunikacji”.

 

Lokalizacja. Prototypy zostaną zrealizowane na terenie parku otaczającego budynek Wydziału Architektury przy ul. Podchorążych 1

Gabaryt. Wszystkie elementy mają zostać zbudowane z płyt OSB, gabarytu słupa nie określa się, gabaryt bazowy „kapsuł doświadczania” 2,5×2,5×2,5 m

Słup. Słup jest w zamyśle elementem strefy tworzenia języka, może służyć jako pomoc w porozumiewaniu się, instrukcja obsługi do poszczególnych stanowisk, jako słup ogłoszeń, miejsce wymiany myśli, doświadczeń (np. poprzez przyklejanie karteczek ze zdjęciami, emotikonami), być może można po nim pisać, umówić się, obejrzeć scenariusz, dowiedzieć się jak pomóc innej osobie, może służyć manifestacji praw, uczuć, idei…

Kapsuły. Elementy kapsuł powstałe z bazowej formy sześcianu mają dwie funkcje – służą wspomaganiu doświadczania – dla osób z ograniczeniami i uświadamianiu istnienia takich ograniczeń dla osób pełnosprawnych

Elementy sensoryczne. Elementy sensoryczne powinny oddziaływać na każdy ze zmysłów, powinny stymulować lub uspokajać, a także służyć treningowi, powinny być zmienne i dostosowywalne.

Bezpieczeństwo. Miejsca wykonywania ćwiczeń powinny być bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej motoryce.

Miejsce.    Kreacja przestrzeni, której atrakcyjność przyciągać będzie osoby podążające tam celowo, ale też przypadkowych przechodniów.

Informacja.  Należy tak zaprojektować poszczególne elementy, aby umożliwiały one wykonywanie wielu scenariuszy aktywności na stosunkowo niewielkim terenie.

Funkcje aktywizujące. Obok funkcji podstawowej można teren wykorzystać do innych aktywności wspierających sprawność fizyczną, życie społeczne, czy funkcjonowanie w rodzinie.

Należy zaproponować miejsce przeznaczone dla użytkowników o różnej sprawności z dysfunkcjami motorycznymi i deficytami intelektualnymi, ale równocześnie zachęcające do korzystania z niej ludzi w różnym wieku o różnych zainteresowaniach, w sposób możliwie nie wykluczający potencjalnych zainteresowanych.

Metoda pracy:

Praca w grupach studenckich mieszanych studenci Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej

Należy:

  • Głównym efektem pracy powinien być model oraz rysunki w skali 1:10 lub 1:20. Ważne będzie użycie materiału, który sam w sobie ma mieć charakter sensoryczny
  • Przygotować plansze w charakterze posteru z rysunkiem sytuacji w skali 1:100 oraz kapsułami w skali 1:50 lub 1:20 lub 1:10
  • Plansze należy uzupełnić o szkice perspektywiczne.

Miejsce warsztatów:

  1. Podchorążych 1, Kraków

 

Termin warsztatów:

Piątek – 26 październik 2018 godz. 9:30-15:30

 

Zapisy:

phaupt@pk.edu.pl Patrycja Haupt

justyna.wlodyga@gmail.com Justyna Migas

 

Patronat:

Dziekan Wydziału Architektury PK

 

Program warsztatów:

9:00-10:00      Wprowadzenie, podział na grupy projektowe

9:00-9:15        Rejestracja i otwarcie warsztatów

9:15-9:45        Prezentacja wprowadzająca

10:00-15:30    Praca projektowa w grupach

10:00-13:00    Praca warsztatowa w grupach – koncepcja

13:00-13:30    Lunch

13:00-14:00    Praca warsztatowa w grupach – przygotowanie prezentacji

14:00-14:45    Prezentacja projektów warsztatowych

14:45-15:00    Obrady jury, zakończenie i wyniki warsztatów